ACM: energiebedrijven rekenden kosten eerlijk door aan consument
bron: AccountancyWorld
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft geen aanwijzingen gevonden dat energieleveranciers tijdens de energiecrisis kostenstijgingen sneller aan klanten hebben doorberekend dan kostenverlagingen. De toezichthouder onderzocht hoe zes energieleveranciers, waaronder de drie grootste, tussen 2021 en juni 2023 de groothandelsprijzen van gas en stroom aan consumenten doorrekenden.
Dit betekent dat de onderzochte leveranciers hun marges niet hebben verhoogd door prijsstijgingen op de groothandelsmarkt sneller door te berekenen dan prijsdalingen, aldus de ACM. De resultaten van dit onderzoek sluiten aan bij eerdere analyses van de redelijkheid van energietarieven.
Hoewel het onderzoek bevestigt dat de energiemarkt concurrerend is, benadrukt de ACM dat dit de zorgen over betaalbaarheid niet wegneemt. "Concurrerende tarieven kunnen immers ook onbetaalbaar zijn." Daarom blijft de ACM de ontwikkelingen nauwlettend volgen, aldus het rapport.
Bron: ANP
Laatste nieuws
-
29 okt In 2025 digitaal bezwaar mogelijk voor IH, VPB en OB
-
29 okt Promoot uw vacatures met RSS koppeling op AccountancyWorld
-
29 okt Edwin van Bommel wordt AI-partner bij PwC
-
29 okt Caseware Experience over ESG
-
29 okt ACM: energiebedrijven rekenden kosten eerlijk door aan consument
-
29 okt Kwaliteitsbeoordeling (OKB)
-
29 okt Novak najaarsactie 2024
-
28 okt IMF-bestuurder maant tot voorzichtigheid met lonen in Nederland
-
28 okt Meer grip op je debiteurenadministratie met automatische incasso
-
28 okt Overstap naar één systeem, dubbel voordeel voor Brabant Accountants
Praat mee
Heeft u al een account? Dan kunt u
Inloggen
Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan